Patutkah Malaysia Mewajibkan Pendidikan Perubahan Iklim di Sekolah?

Pelaksanaan pendidikan perubahan iklim secara mandatori di sekolah dapat meningkatkan kesedaran generasi muda tentang isu-isu alam sekitar, memastikan mereka lebih bersedia menghadapi cabaran masa depan, dan memupuk tindakan positif serta tanggungjawab sosial. Keberkesanan inisiatif ini bergantung kepada institusi yang kukuh, kerjasama yang efektif, dan sokongan awam. Ini menimbulkan perbincangan tentang Patutkah Malaysia Mewajibkan Pendidikan Perubahan Iklim di Sekolah?

Telah berlangsung di Dewan Banquet, Bangunan Sultan Ismail, Kota Iskandar (JOHOR)

Di Malaysia, pendidikan perubahan iklim terutamanya diintegrasikan ke dalam subjek sains, tetapi sering kali kekurangan kedalaman dan aplikasi praktikal, menyebabkan ramai pelajar tiada pemahaman yang kukuh tentang amalan kelestarian.

Sebaliknya, negara seperti Sweden mewajibkan pendidikan kelestarian di seluruh subjek, memastikan pelajar memahami tanggungjawab terhadap alam sekitar sejak awal. Singapura juga telah menekankan kelestarian dalam rangka kerja pendidikan mereka, manakala UK mewajibkan pendidikan perubahan iklim dalam kurikulum nasionalnya.

Contoh-contoh ini menekankan potensi manfaat rangka kerja pendidikan perubahan iklim yang wajib di Malaysia, terutama ketika negara ini menghadapi bencana iklim yang semakin meningkat dan kekurangan pengetahuan serta tindakan di kalangan generasi muda untuk menangani perubahan iklim.